Data mining proti výpovědím |
Středa, 29 Červen 2011 15:01 |
zákazníků aneb Churn prediction
Kde modelujeme churnChurn prediction jako svébytná technika vznikla v oblastech, kde zákazníci mají smlouvu na dobu neurčitou a platí měsíčně určitou částku. Nejprve tedy modely aplikovaly telekomunikace a utility. Postupně následují další obory, jejichž business je založen na smlouvě s koncovými zákazníky, například banky, pojišťovny a ostatní instituce.Odcházející zákazníciOdcházející zákazníky by chtěl zachránit každý. Se ztracenými zákazníky vám totiž nevyhnutelně unikají finance. V mnoha případech je pak prevence odchodů zákazníků levnější než akvizice nových zákazníků. Jak se dělá model ohrožených zákazníkůNejdříve je třeba stanovit, jaké důvody mohou vést k možnému ohrožení zákazníků. Mezi zcela zjevné průvodní znaky postupného odchodu ke konkurenci může patřit například příliš malá aktivita zákazníka. Pokud zákazník netelefonuje nebo nepoužívá účet v bance, pravděpodobně jeho provoz již přitáhl konkurent. Také příliš vysoké poplatky mohou signalizovat budoucí problém. Zákazník, kterému se zásadním způsobem nevyplatí pokračovat ve vztahu se společností, bude dříve nebo později zvažovat alternativy. Jaký model vybratData miner stojí často spolu s managementem před volbou, jaký model předpovědi výpovědí bude nejlepší. Na jedné straně existují sofistikované modely, řekněme neuronových sítí, které jsou obvykle vysoce účinné. Jejich nevýhodou je téměř úplná nečitelnost a také riziko rychlého zastarání, které se týká příliš složitých modelů. Ačkoli analytici se rádi chlubí modely s nejvyšší přesností, praxe nás naučila, že nejvýkonnější model je málokdy ten nejlepší. Velkým rizikem je přeučení modelu. Příliš složitý model funguje perfektně na jednom časovém výseku, ale když ho přeneseme na jiné časové období, jeho výkonnost rychle klesne. Nezanedbatelnou výhodnou jednodušších, robustnějších modelů je také fakt, že se dají vysvětlit managementu a tím pádem lépe „prodat" uvnitř organizace. Pro jednoduchost hovoří také snadná implementace a odolnosti vůči „zubu času". Co nám model řekneV mnohých firmách je churn prediction vnímán pouze jako nástroj k výběru zákazníků. Z našeho pohledu je to jednoznačně škoda. Promarněnou příležitostí je často interpretační síla modelu. Model například odhalí, kde vznikají „hnízda" zákazníků se zcela nevhodnými tarify. Můžeme se dozvědět, kde jsou naše slabá místa proti konkurenci a jaké racionální důvody mají naši zákazníci ke zvažovanému odchodu. Prevence churnu – kde nastoupí marketingJako v jakékoli jiné marketingové úloze nelze podcenit roli komunikace v prevenci churnu. Správná antichurnová nabídka musí splňovat několik podmínek. Za prvé je jasné, že zákazník na odchodu se málokdy dlouhodobě spokojí se symbolickým zvýhodněním. Pro dlouhodobou loajalitu je nutné, aby marketingová nabídka narovnala vztah mezi zákazníkem a společností do polohy oboustranné výhodnosti. Drobné pozornosti servírované zákazníkům mohou jejich rozhodnutí odejít pouze oddálit. Zásady prevenceÚspěch prevence výpovědí spočívá často v jednoduchém churn prediction modelu, ze kterého je společnost schopna se poučit a udělat procesní změny. Z hlediska marketingových nabídek musí být nabídka atraktivní pro zákazníka a nesmí být ztrátová pro společnost. Anti-churnové aktivity je nutné vyhodnocovat z hlediska přínosu pro dlouhodobou loajalitu a ziskovost. Mnohdy vítězí jednoduché nabídky nad příliš složitými schématy. Hodnota vložená do zákaznické loajality se však obvykle vrací. Jan Matoušek Partnerem série článků o data miningu je společnost Data Mind s.r.o., specialista na data mining, více viz www.datamind.cz Jak se rodí firemní data mining (1.díl) |