CRM systémy pro malé a střední firmy |
Pátek, 03 Leden 2014 15:17 |
Každá rostoucí firma potřebuje dříve či později CRM systém. Nemusí se nutně jednat o softwarové řešení nebo sofistikovaný balík aplikací. Mluvím zde o stylu práce – papír tužka, šanon, Excel, cokoliv. Dříve nebo později totiž všichni dospějí do stavu, kdy věci zkrátka neudrží v hlavě. A pak se to stane. Zapomínáme, porušujeme naše sliby, ztrácíme důvěru u svých zákazníků, ztrácíme zákazníky samotné. Co s tím? Excel! Uděláme si velkou tabulku, kam si píšeme zákazníky, zakázky, jejich stav, cenu, termín. Vytvoříme sdílenou složku, kam budeme ukládat všechny soubory, smlouvy, dokumentaci. No a máme taky svůj Outlook nebo jiného poštovního klienta, kde si každý spravuje svou komunikaci. Problém zažehnán. Opravdu? Jednoho dne se neshodnete s kolegou. Situace je závažná a on z firmy odchází. Co tak asi udělá? Smaže vám ve zlosti data? Nebo si je jen potají zkopíruje, aby nikdo nic nezjistil? Nebo vám je přepíše tak, že až po několika měsících přijdete na to, že termíny jsou jinak, než jste je měli v Excelu? Nebo se vám tohle také nemůže nikdy stát? Software pro řízení vztahů se zákazníkyCRM nástroje (CRM od anglického customer relationship management, tj. řízení vztahů se zákazníky) jsou systémy, navržené pro správu databáze zákazníků, a pro podporu řízení obchodních případů a projektů. Na jednom místě centralizují informace o klientech, komunikaci s nimi, dokumenty, úkoly. Většina CRM systémů nabízí také spoustu pokročilých funkcí, jako například řízení bezpečnostní politiky, hromadnou komunikaci se zákazníky, hlídání důležitých termínů či integraci s poštovními klienty (např. Microsoft Outlook). CRM systém zabudovaný přímo do Microsoft Outlooku Na českém trhu existuje mnoho firem a každá z nich je něčím specifická. Naštěstí i CRM systémů je na českém trhu vícero, a lze si tak vybrat ten vhodný. Je tedy jedno, jestli firma prodává kombajny nebo zpracovává žádosti o dotace EU – pro většinu z nich lze na trhu nalézt vhodné řešení. Jaké otázky by si měl každý podnik položit před tím, než se rozhodne pro koupi vhodného nástroje? Proč chci systém do firmy pořídit?Zde je potřeba být naprosto upřímný a nelhat si. Jestliže totiž hledám CRM proto, abych měl lepší kontrolu nad svými zaměstnanci (na čemž není nic špatného), tak je chyba navenek tvrdit, jak jim chci ulehčit práci. Dřív nebo později to totiž vyjde najevo – lidé nejsou hloupí. Ukázka obchodního reportu v aplikaci eWay-CRM Jaké má systém požadavky?Tuto otázku asi zodpovíte rychle – pravděpodobně to bude vedení, obchodníci, marketéři. U některých firem, které v rámci své činnosti pracují s projekty, to budou lidé z „realizačního oddělení" (např. projektoví manažeři, pracovníci, konzultanti, technici apod.). Toto téma je ale důležité i z jiného důvodu – každý z pracovníků má totiž jiné požadavky na funkčnost aplikace a očekává jiné věci. Obchodníka především zajímá, jak si před schůzkou rychle a pohodlně vyjet informace o klientovi a jak rychle a pohodlně (jak jinak) vyrobit zápis z jednání či zpracovat objednávku. Projektový manažer potřebuje jednotné místo, kde bude se svým týmem sdílet informace o zakázce. Potřebuje sledovat stav projektu, zadávat úkoly, evidovat komunikaci a dokumenty. Dále také některé firmy sledují odpracované hodiny a výnosnost zakázky. Management chce jeden graf, ze kterého vyčte, jestli je všechno v pořádku, popřípadě kde je problém. Čas od času bude vedení zajímat nějaká důkladnější analýza, kterou si ti šikovní chtějí získat sami, a ti více zaneprázdnění požadují, aby jim toto mohl připravit jejich asistent. Další příklady by mohly následovat, ale asi je už každému jasné, co tím sleduji. Jaká data budu chtít uchovávat?Osobně se domnívám, že toto je jedna z nejvíce podceňovaných otázek, a přitom je velmi důležitá. Je totiž klíčové najít správné vyvážení mezi přebujelou firemní byrokracií (zaměstnanci zapisují úplně všechno) až po nezřízenou anarchii (zaměstnanci nezapisují nic). Jak budeme se systémem pracovat?Jaké technologie mají moji lidé k dispozici? Jak tráví svůj pracovní čas? Co dělají? Mám vlastní server? Na jakých technologiích běží? Budu chtít CRM provázat s účetnictvím? Toto je jen příklad otázek, které vám pomohou vybrat správnou „formu" CRM systému. Budou se systémem lidé ochotni pracovat?Byl jsem ke svým zaměstnancům upřímný? Vysvětlil jsem jim, proč je systém ve firmě potřeba? Vím, kdo a jak bude s aplikací zacházet? Vím, komu a jak to práci přidá, a komu ulehčí? Pokud ano, všechno je snazší. Pokud ne a budete mlžit, lidé to poznají a začnou systém bojkotovat. Proč si takto rozvracet vztahy na pracovišti? Proč zbytečně dělat dusno? Jan Lalinský |